Deelvragen

Welke festivals kennen we in Nederland?
 
Er zijn een heleboel festivals in Nederland, vooral de laatste jaren zijn er behoorlijk wat nieuwe, kleinere festivals begekomen. Het zo onnodig zijn als we alle festivals op zouden noemen aangezien veel dorpen/plaatsen ook nog eens hun eigen "festival" hebben zo heeft Emmeloord het piepersfestival en heeft Lemmer sinds enkele jaren nu ook Glemmer - een festival dat op het strand wordt gehouden. Wij willen nu i.p.v. allemaal festivals die we kennen in Nederland op te noemen, graag wat verder ingaan op de grotere festivals die veel naamsbekendheid hebben.

Pinkpop.

Pinkpop is een 3-daags festival dat sinds 1970 in het weekeinde van Pinksteren plaatsvindt. Per dag trekt het festival 60.000 bezoekers. Het festival wordt gehouden op Megaland Landgraaf, dit was de voormalige Draf- en Renbaan van Schaesberg in Limburg. Jan Smeets is de oprichter van Pinkpop. Het oorspronkelijke idee was dat Pinkpop een talentenjacht zou worden maar het evenement werd al gauw een lokaal popfestival waar Limburgse bands optraden en de bezoekers brachten hun eigen etenswaren mee. Een jaar laten werd het evenement groots aangepakt, men wou dat er een internationale artiest naar Limburg kwam. Vanaf toen kwamen er zowel Nederlandse bands als internationale bands en artiesten. Het woord ‘Pinkpop’ komt van ‘Pop met Pinksteren'. Pinkpop is een van de grootste festivals in Nederland.

Bevrijdingsfestival.

Het bevrijdingsfestival is een festival dat 1 keer per jaar wordt gehouden op 5 mei.
Dit festival draait echter niet alleen om de muziek. De artiesten die spelen vragen aandacht voor de onvrijheid, mensenrechten en oorlogen in de wereld, elk jaar vliegen de artiesten met een helikopter over heel Nederland om op de verschillende locaties in Nederland op te treden. Zo zijn er festivals in Zwolle, Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Groningen. Meer dan 200 artiesten treden op op meer dan 40 podia. Jaarlijks trekken de festivals meer dan honderdduizenden gasten en het leuke aan het festival is dat de toegang gratis is.

Lowlands.

Lowlands is een 3daags muziekfestival dat sinds 1993 jaarlijks in Biddinghuizen (Flevoland) op het evenementen terrein van Walibi World gehouden wordt. Het festival heeft grote variatie in het aanbod van amusement: er is niet alleen muziek, maar ook literatuur, film, cabaret, ballet, theater en strip.
Lowlands heeft diverse podia en tenten. Vanaf editie 1994 zijn de podia vernoemd naar het NAVO-spellingsalfabet, met uitzondering van de Grolsch die uit sponsortechnische overwegingen deze naam heeft gekregen en Titty Twister.
Zo heb je het ‘hoofdpodium’ dat ‘Alpha’ heet en een ‘dancepodium die ‘Bravo’ heet.
De eerste lowlands was in 1967 en werd opgericht door Bunk Bessels en Robert van Gemert. Een kaartje kostte 10 gulden (ongeveer €4,50) Een Lowlandsticket kost dit jaar €185,- inclusief €10,- servicekosten, camping en pendelbus.


Hoe komen de festivals aan hun inkomen?

De vraag van vele mensen : "Hoe komen de festivals aan hun inkomen?" Deze vraag is behoorlijk moeilijk om te beantwoorden aangezien festivals de prijzen die zij betalen voor podia en artiesten niet vrij geven, hierdoor weten wij dus niet of zij winst of verlies maken. Echter kunnen Festivals wel op verschillende manieren aan hun inkomsten komen, zo zorgt de kaartverkoop voor een inkomen, sponsors en subsidie van de regering. De subsidie voor festivals was behoorlijk hoog (het is tenslotte cultuur) in het nieuwe regeerakkoord is dit echter iets lager en geldt : Voor podiumkunsten en festivals is minimaal 21,5% aan eigen inkomsten vereist. Wel kunnen we berekenen hoeveel een festival aan inkomsten binnenhaald aan de kaartverkoop. Zo verkoopt Lowlands gemiddeld wel 60.000 kaarten. Als je deze 60.000 kaarten x 185 euro doet (de prijs van het kaartje) zou dit inhouden dat Lowlands wel 11,1 miljoen euro hebben aan inkomsten en dan zijn de consumpties nog niet eens meegerekend. De grote vraag is en blijft natuurlijk wel maken zijn wel veel winst?

Hoe prijsgevoelig zijn de festival liefhebbers?

Waarschijnlijk zijn de meeste festival liefhebbers niet erg prijsgevoelig, als je kijkt dat een kaartje voor Lowlands al 185,- euro kost en toch elk jaar weer is uitverkocht, kunnen we de conclusie trekken dat in elk geval de bezoekers van Lowlands (& dus festival liefhebbers) niet erg prijsgevoelig zijn. Hoewel er natuurlijk ook een heleboel festival liefhebbers zijn die juist naar festivals gaan die betaalbaar zijn of juist zelfs gratis (denk aan het bevrijdingsfestival).
Wij hebben voor het beantwoorden van deze vraag een enquete gehouden.
Deze enquete is door 35 mensen ingevuld in de leeftijdscatogorie 15 t/m 18 jaar.
Hieronder staan de antwoorden verwerkt in een statistiek.


1) Bent u ergens werkzaam?
2) Bezoekt u weleens een festival?
Iedereen die onze enquete heeft ingevuld, heeft weleens een festival bezocht.
Dus in totaal hebben 35 mensen een festival bezocht.

3) Hoeveel heeft u toen destijds uitgegeven bij het bezoek aan het festival?

4) Zou u bereid zijn om meer te betalen als een groot artiest als AfroJack zou komen optreden?
 5) Als u bereid bent meer te betalen, hoeveel zou dit dan zijn?
6) Als festivals gratis/goedkoper zouden zijn zou u dan vaker een festival bezoeken?

7) Zou u liever naar een festival gaan met een grote naam (denk hierbij aan lowlands en pinkpop) en hier meer voor betalen of naar een festival in de buurt gaan voor de gezelligheid (denk aan pieperfestival, glemmer en bevrijdingsfestival) ?
Afgaande van de resultaten van deze enquete, kunnen wij de conclusie trekken dat de festival liefhebbers wel prijsgevoelig zijn, zo gaan de mensen die niet werken alleen maar naar het bevrijdings festival en geven daar tussen de 0-20 euro uit. De mensen die wat ouder zijn en die werken bezoeken ook wel eens andere festivals (denk aan lowlands en pinkpop) en betalen hier dus meer voor. Bijna iedereen die deze enquete heeft ingevuld zou vaker een festival bezoeken als de prijs van een kaartje lager zou zijn.
Hoe verhoudt de vergoeding van de artiesten met andere uitgaven?
Festivals hebben een behoorlijk budget te besteden. Nu moet dit ook wel want er moet van alles betaald worden zoals de podia en natuurlijk moeten de artiesten een vergoeding krijgen voor hun optreden. Ook moeten er kraampjes gehuurd worden om consumpties of souvenirs te verkopen. Met deze kraampjes is soms een overeenkomst, of het festival krijgt een deel van de winst die een consumptie kraampje maakt of het kraampje moet een bepaald bedrag betalen om tijdens het festival op een bepaalde plek te staan om consumpties of souvenirs te verkopen.

Prijzen voor festivals kunnen behoorlijk verschillen, sommige festivals zijn heel duur en sommige goedkoop of zelfs gratis denk hierbij aan het bevrijdingsfestival.
Als we een rekensommetje maken dat kost een kaartje van bijvoorbeeld Lowlands €165 inclusief service kosten. Er zijn 45.000 kaarten beschikbaar en Lowlands is vaak uitverkocht, 165 X 45.000 = 7.425.000
Er zijn ook nog een aantal kaarten duurder voor VIPS of andere mensen die een betere plek willen en bereid zijn daar meer voor te betalen, dus we zullen nooit weten hoeveel een festival als Lowlands precies te besteden heeft.
Een festival heeft dus ongeveer € 7.425.000 te besteden. Maar er moet veel betaald worden. Wat de artiesten krijgen voor hun optreden is moeilijk te vinden omdat ze dit niet vertellen. Wat we wel gevonden hebben is dat toen Coldplay op kwam treden ze daar maar liefst 1,3 miljoen voor vingen! Dan hou je nog € 6.125.000 over. Maar coldplay heeft misschien anderhalf uur opgetreden, en je moet 3 dagen vullen met artiesten.

Ook hebben grote festivals vaak sponsors die ook een bedrag betalen. Vaak zijn dit grote bedrijven.

Welke externe effecten hebben festivals?

Een extern effect houdt in dat er onbedoelde bijwerking van productie of consumptie die door anderen dan de veroorzaker worden ervaren. Bij festivals komen dus verschillende externe effecten voor, namelijk de muziek die in de buurt/dorp/stad te horen is en de vele bezoekers die erop afkomen.
Beide effecten kunnen een negatief extern effect hebben of een positief extern effect hebben.
Zo kunnen de bewoners van het dorp/de stad het vervelend vinden dat er geluidsoverlast is, dit is dan een negatief extern effect. Ook zouden de bewoners het erg mooie muziek kunnen vinden en het juist erg leuk vinden dat ze mee kunnen luisteren vanuit hun huis, dit zou dan een positief extern effect zijn. Zo ook kunnen de bezoekers die op dit festival als postief of negatief opgevat kunnen worden. Vaak is de sfeer die deze festival gangers met zich meebrengen erg gezellig en dit vinden de bewoners dan ook erg leuk (ook de café's en restaurants die er zijn - want die maken vaak op zulke dagen ook winst) maar ook kan het als negatief ervaren worden als de festivalgangers bijvoorbeeld te veel drank op hebben en dus niet meer zo gezellig zijn. Toch worden deze externe effecten niet in de prijs meegerekend (een kaartje wordt dus niet duurder als de bewoners van het dorp/de stad de muziek niet mooi vinden) dit komt omdat ze buiten het prijs- en marktmechanisme vallen en dus niet in de prijs van het eind product wordt verrekend. 

Kunnen popfestivals winstgevend zijn?
De hoofdvraag van deze praktische opdracht was : Kunnen popfestivals winstgevend zijn?
Om deze vraag te kunnen beantwoorden, hebben we eerst de deelvragen beantwoord, zodat we
meer informatie hadden om onze conclusie op te baseren. Onze conclusie is dat popfestivals wel winstgevend kunnen zijn, want er zijn ontzettend veel festivals in Nederland. Wij denken dat als
festivals niet winstgevend zouden zijn, er dus ook niet overal festivals zouden zijn. Niet alleen de
kaartverkoop zorgt voor een inkomen ook de sponsors en subsidie helpen hierbij. Een festival kan
dus op verschillende manieren aan zijn inkomen komen en zo kan het dus ook aan winst komen.
Verder weten we dus niet of de festivals veel winst maken, aangezien er erg weinig te vinden is over
de kosten die een festival maakt. Om de winst te berekenen is de formule TW = TO - TK, dus hiervoor hebben we de TK (totale kosten) nodig om de winst te berekenen.
Kortom festivals zullen wel winst maken maar of dit veel is, dat vragen wij ons af.